بانکداری الکترونیک


برای بانکداری الکترونیک تعاریف مختلفی ارائه شده که در ذیل به چند مورد به صورت مختصر اشاره می‌شود. 
الف: بانکداری الکترونیک عبارت است از ارائه خدمات بانکی از طریق یک شبکه بانکی رایانه‌ای عمومی قابل دسترس که از امنیت بالایی برخوردار است.
ب: نوعی خاص از بانکداری که برای ارائه سرویس، بیشتر از یک محیط الکترونیکی استفاده می‌کند که این سرویس شامل تمامی خدمات بانکی، اعم از دریافت و پرداخت، انتقال وجه، تائید امضا و ... می‌گردد.
پ: بانکداری الکترونیک شیوه‌ای از بانکداری است که در آن مشتری بدون حضور فیزیکی در بانک و با استفاده از واسطه‌های ایمن، بتواند از خدمات بانکی برخوردار شود؛ به عبارتی استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه‌ها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداری. این نوع از بانکداری به مشتری امکان می‌دهد سطح گسترده‌ای از نقل و انتقال وجوه و اطلاعات را به شیوه‌ای الکترونیکی و از طریق وب‌سایت بانک عامل انجام دهد.

پایان نامه بانکداری الکترونیک


در تعریف جامع‌تر از تعاریف بالا می‌توانیم بگوییم بانکداری الکترونیک، استفاده از وسایل الکترونیکی در عرضه محصولات و خدمات بانکی است که خود زیرمجموعه‌ای از تامین بودجه الکترونیکی است.


شاخه‌های بانکداری الکترونیک


    بانک‌داری اینترنتی
    بانک‌داری تلفنی
    بانک‌داری مبتنی بر پایانه‌های فروش
    بانکداری مبتنی بر کارت های هوشمند
    بانک‌داری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی
    بانک‌داری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز
    بانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه
سرفصل‌های بانکداری الکترونیک
1.     در حوزه راه حل‌ها و مدلهای بانکداری
2.    امنیت در بانکداری الکترونیکی
3.    مدیریت بازاریابی و بانکداری الکترونیکی
4.    چالشهای قانونی و قضایی در بانکداری الکترونیکی
5.    مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری
6.    مدیریت سرمایه انسانی و بانکداری الکترونیکی
7.    مدیریت استراتژیک و بانکداری الکترونیکی

بانک‌داری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرایندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان، به نحوی که با استفاده از آن‌ها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند. به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست. 

در بخش انجام پایان نامه بانکداری الکترونیک نیز مانند دیگر رشته‌های مشابه، دانش آموخته می‌باید علاوه بر آشنایی با دانش رشته خود، با نرم‌افزار‌های رشته خود (در اینجا، حسابداری، و به طور اخص، بانکداری الکترونیک) آشنایی کافی داشته باشد. علاوه بر آن برای انجام پایان نامه، آشنایی با نرم افزار‌های اماری مانند  SPSSنیز یکی از باید‌هاست. در این رشته Edex با داشتن کارشناسان ارشد و دکترای حسابداری، در نوشتن و انجام کلیه امور پایان نامه، مشاور و دستیار محققان و دانش آموختگان عزیز خواهد بود.

نمونه‌هایی چند از پایان‌نامه‌های انجام شده در زمینه بانکداری الکترونیک:
o     بررسی اثربخشی پتانسیل‌های موجود زیربنایی به منظور استقرار بانکداری الکترونیک
o    تبین و استقرار استانداردها و مقررات پیاده سازی امضاء دیجیتال در بانک‌ها
o    تعیین ارتباط بین عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی توسط مشتریان
o    ‬اثر پرداختهای خرد و بانکداری الکترونیک در جذب و حفظ منابع
o    امکان سنجی پیاده سازی سیستم جامع و متمرکز اینترنتی تخصیص منابع
o    بررسی اثر اعتماد مشتریان بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایه مدل TAM
o    سنجش کیفیت خدمات آنلاین ارایه شده از طریق وب سایت بانک‌ها بر اساس ادراک مشتریان
o    عوامل موثر بر وفاداری الکترونیکی
o    بررسی موانع توسعه بانکداری الکترونیک
o    شناسایی ریسکهای موجود در بانکداری الکترونیک کشور با نگرش امنیت اطلاعات
o    نقش امنیت در بانکداری الکترونیک (امضاء الکترونیک و امنیت شبکه)